Fortsatta attacker mot civila mål
Rapport från Gammalsvenskby 7 juni
Läget i och kring Gammalsvenskby är fortsatt mycket allvarligt. Byn är i stort sett totalförstörd och bombas fortfarande av Ryssland. Det finns endast 2 personer kvar, som vägrar lämna. Det är inte längre möjligt att nå dem med hjälp.
Många av byborna som flytt är internflyktingar i närliggande byar. Ryssland har de senaste dygnen attackerat dessa byar intensivt med drönare och tunga glidbomber. Civila bilar har träffats och många hus har skadats. Och civila har skadats.
När det går dåligt på slagfältet ökar Ryssland sin terror mot civila.
Det finns just nu ingenstans att återvända till och ingen trygg plats att fly till.
Vi planerar en ny nödhjälpsresa inom kort, och vi fortsätter organisera hjälpen i nära samarbete med bybornas församlingar, Beryslav city military administration och den ideella stiftelsen The Heritage and Revival Fund of Gammalsvenskby.
Vill du träffa oss och höra mer? Vi finns på plats under Almedalsveckan!Välkommen att söka upp oss!
Tack för ert engagemang. Varje bidrag gör skillnad för människor i en ofattbart svår situation.
Tillsammans är vi starka.
Slava Ukraini! 🇺🇦🇸🇪
💙💛 Hjälp oss fortsätta hjälpa!
Plusgiro: 187879-2
Swish: 123 437 61 41

Screenshot













